Peugeot heeft in de airbagrace weer een streepje voor. De 407 kan immers gebruik maken van niet 8, maar 9 airbags. Het gaat dan om twee gefaseerde frontale exemplaren, zijdelingse plofkussens vooraan, dito exemplaren achteraan en gordijnairbags. De negende is een knie-airbag voor de bestuurder, die bij een aanrijding het contact met het dashboard tempert. Bij de passieve systemen mag je dan nog driepuntsgordels op alle zitplaatsen en een schokabsorberende structuur in de flank toevoegen. Op het lijstje met actieve veiligheidsuitrusting staat zowat alles wat je in dit segment kan verwachten; ABS met remkrachtverdeler en noodremhulp, tractiecontrole en stabiliteitscontrole. Leuk dat de systemen, inclusief de anders zo paniekerige remassistentie, rekening houden met een dynamische positionering en dus zowel tolerant als discreet zijn. Het merk met de leeuw heeft zelfs rekening gehouden met de voetgangers. De voornaamste reden voor die lange snuit is immers de implementatie van een zachte zone die de kracht absorbeert waardoor de voetganger bij een aanrijding een grotere kans op overleven heeft. Tenminste, dat is de theorie… ondanks het grote front scoorde 407 niet merkbaar beter dan de meeste concurrenten op het betreffende onderdeel van de EuroNCAP-crashtests.
Geef commentaar
comments by Disqus