Skoda herwint terecht vertrouwen en dat uit zich generatie na generatie in een meer karaktervol ontwerp. De VW-signatuur blijft herkenbaar, maar een wat scherper lijnenspel en vooral de snuit met een grote trapeziumvormige grille en hoekomvattende afgelijnde lichtunits maakt het verschil. De schuin aflopende achterpartij wordt gedomineerd door de massieve hoekomvattende lichtblokken. Die hebben een groot C-vormig lichtoppervlak voor een optimale zichtbaarheid De strakke schouderlijn en dikke stijlen zorgen bovendien voor een robuust uiterlijk. In de Tsjechische productievestiging van de constructeur heersen inmiddels al jaren de kwaliteitsnormen van de Volkswagen-Audi Groep. De foutloze afwerking maakt bijgevolg deel uit van ons verwachtingspatroon.
Skoda Octavia 1.6 FSI Exterieur
Skoda heeft het binnen de Volkswagen-groep gemunt op de prijsbewuste, eerder behoudsgezinde klant. Vandaar het klassieke ontwerp van de 4,57m lange, 1,76m brede en 1,46m hoge vijfdeurs. Het onderstel is dat van de Golf, en bijgevolg erft de Octavia ook de wielbasis van 2,57m. De surplus aan koetswerkcentimeters zijn dus in de overhangen te vinden (92cm vooraan en 107cm achteraan). Wie opteert voor een Combi krijgt overigens net zo veel auto voor z’n geld, want op een 6mm hogere dakhoogte na, zijn de afmetingen identiek.