De eerste Focus hoorde zonder meer tot de best rijdende wagens uit het segment en kon ook na de gebruikelijke carrière van 7 jaar moeiteloos met het gros van de nieuwkomers concurreren. Toch beloofde Ford nog merkbare verbeteringen. Het nieuwe Focus-platform is intussen al geen onbekende meer. Het wordt immers ook voor de Volvo S40/V50, de Mazda 3 en de Focus C-MAX gebruikt en wist ons al aangenaam te verassen. De Focus trekt de lijn door; de tractie is uitstekend, het weggedrag noopt tot omschrijvingen met superlatieven en het veercomfort levert voor zover mogelijk een ideale mix tussen comfort en dynamisme. Ford wist bovendien het windgeruis met 20% te beperken en het getokkel van de dieselmotor is zelfs bij een koudstart behoorlijk gedempt. Blijft nog het remsysteem dat gebruik maakt van geventileerde schijven vooraan en schijven achteraan. Dat is tot 30% krachtiger dan dat van de voorganger. Als het rijeigenschappen aan komt, heeft Ford het dus meer dan behoorlijk voor elkaar.
Ford Focus 1.6 TDCI Rijgedrag
Onze test-Focus wordt geanimeerd door een fiscaal behoorlijk voordelige, maar niettemin potente 1.6 TDCI die in ons land naar alle waarschijnlijkheid zowel bij de particulieren aan bij de zakelijke klanten het gros van de verkopen zal uitmaken. De krachtbron werd door een team ingenieurs van Ford en PSA op punt gesteld en is te vinden tussen de voorwielen van modellen bij onder meer Ford, Citroën, Peugeot en Mazda. Dankzij een common-rail direct inspuiting van de laatste generatie, een turbocompressor en vier kleppen per cilinder heeft het blok aan een zuigerverplaatsing van 1.560cc voldoende om een vermogen van 109pk (bij 4.000t/min.) op te wekken. De trekkracht bedraagt 240Nm bij een lage 1.750 krukasrotaties per minuut. Ford koppelt de motor aan een prettig schakelende vijfbak waarmee een topsnelheid van 188km/u gehaald kan worden. De acceleratietijd naar 100km/u van 10,9 tellen, hoeft niemand het schaamrood op de wangen te zetten. In feite is deze diesel nauwelijks trager dan de vergelijkbare benzineversie, in de tussensprintjes reageert de zelfontbranders zelfs merkbaar pittiger. Het verbruik blijft beperkt tot een voordelige 4,8l/100km en ons testgebruik van 6,8l/100km, in meer veeleisende omstandigheden, kunnen we alleen maar als zuinig bestempelen.