De nieuwe Focus laten we bij de importeur achter met een dubbel gevoel. Zo reikhalzend als we naar het nieuwe model hebben uitgekeken, zo teleurgesteld zijn we door het gebrek aan durf in het lijnenspel van de nieuwste telg. De frisheid waarmee het origineel toch behoorlijk wat klanten wist te overtuigen, kan blijkbaar niet meer. In het interieur is het van hetzelfde laken een broek. Ofschoon het plaatsaanbod meer dan ok is, er op de zithouding, afwerking en materiaalkeuze geen letter te bemerken valt, is de vormgeving doordrenkt van een zekere ‘tristesse’ die ons, hoe kan het ook anders, somber stemt.
Wat Ford van de eerste Focus overhield, en zelfs verbeterde, is het uitstekende weggedrag. Het onderstel kennen we al uit enkele andere producten en overtuigt ook in deze configuratie. De ophanging combineert een uitstekend comfort met dynamisme. De 1.6 TDCI is fiscaal voordelig, met 109pk en 240Nm voldoende krachtig om gezwind door het verkeer te laveren (0-100km/u in 10,9sec. / top: 188km/u) en is bovengemiddeld zuinig als het op decibelproductie aankomt. In een notedop; de Focus heeft de kwaliteiten, maar niet de looks. De 1.6TDCI is er vanaf € 17.285.