De Suzuki Jimny is sinds 1998 op de markt en moet de opvolger zijn van het spartaanse maar ontembare 4x4-blik dat Samoerai heette. Omdat de markt intussen niet heeft stilgezeten en off-roaders niet meer alleen bij de liefhebber van modderploeterend tijdverdrijf in trek zijn, werd het model ontwikkeld om een wat breder publiek aan te spreken. Dat resulteerde in een hogere aaibaarheidsfactor en meer gebruiksgemak, maar ook in meer gadgets en gewicht. De Jimny is echter altijd een echte 4x4 gebleven. Begin dit jaar introduceerde Suzuki op de Belgische markt een herwerkte versie van het model. Een aangepast uiterlijk, beter ogend interieur, minder gecompliceerd 4x4-systeem en -vooral- een kleine diesel, horen de verkoop een positieve impuls te geven.
De Jimny is er vanaf € 13.499 met een 80pk sterke 1.3l in Cabrio-uitvoering. Met diezelfde motor kost de kleine berline slechts € 12.999 terwijl de diesel te krijgen valt vanaf € 13.999. De Cabrio kost in dat geval € 700 extra. Goedkoop kan je de kleine Jimny dus niet noemen, maar de kostprijs is in dit geval recht evenredig aan de mechanische voorzieningen. Een inschakelbare vierwielaandrijving en een reductiebak zijn onontbeerlijk voor het betere terreinwerk en hebben nu eenmaal hun prijs. De door ons gereden Vanity-uitvoering met de 1.5l dieselmotor kost al een forse € 17.399. Voor die prijs heb je wel lichtmetalen velgen, airco, radio-cd-speler, ABS, elektrisch bediende ruiten en spiegels, mistlichten en metaalkleur.