Deze nieuwe 320i heeft een 1995cc-motor die uit de 1-Reeks afkomstig is. Hoewel BMW er met een uitgekiende afstelling van de motorsteunen en een voortreffelijke isolatie in slaagt te verdoezelen dat het een viercilinder is -eerder dan een edele zes-in-lijn- betreuren we die keuze om principiële redenen. De krachtbron draait haast zo geraffineerd, maar het is niet het zelfde. Met de vermogensopbrengst van 150pk bij 6.200t/min en 200Nm trekkracht bij 3.600t/min presteert het blok aardig. Het is vooral de combinatie met de zesbak die het geheel vleugels geeft. De 320i accelereert immers in 9 tellen naar 100km/u. De top bedraagt 220km/u. Tot BMW in september een 318i introduceert (met 129pk) is dit een instapper die opmerkelijk vlot door het verkeer te laveren is. De handgeschakelde versie (een zestrapsautomaat is optioneel) neemt bovendien genoegen met 7,4l/100km. Een testverbruik van een litertje meer is ook zeer redelijk. De 320i heeft het meest bescheiden remsysteem uit de reeks. Niettemin biedt het ruim weerstand aan langdurig geselen. Het bestaat uit schijven met een diameter van 292mm en een dikte van 20mm vooraan en wat grotere schijven (296mm) met een dikte van slechts 10mm achteraan.
BMW 320i Rijgedrag
Rijden deed de 3 in feite al als de beste, maar de ingenieurs vonden toch nog ruimte voor tal van verbeteringen. Het is leuk dat het nieuwe onderstel een kwart stijver werd, want dat voel je, maar het is nog leuker dat dat kon zonder het gewicht op te drijven. BMW ontwikkelde daartoe een nieuwe voorophanging met een aluminium vooras met dubbele gewrichten. Achteraan zorgt een as met vijf armen, ook allen uitgevoerd in lichtmetaal, voor het contact met het wegoppervlak. De architectuur staat borg voor een accurate wielgeleiding terwijl het door BMW gekozen afstellingscompromis duidelijk efficiëntie als prioriteit erkent. De demping is dus eerder sportief en stug. Het geheel geeft dan ook riant feedback, maar is desondanks niet oncomfortabel. Dankzij behoorlijke stabilisatorstangen blijft het rollen van de koets tot een minimum beperkt. De nieuweling laat zich gretig, snedig en vlijmscherp een bocht insturen en vertoont een zelden gezien gebalanceerd weggedrag. Eén en ander is te wijten aan de structurele aanpassingen en BWM’s keuze voor een in lengterichting gemonteerde motor in combinatie met achterwielaandrijving. De inspanningen resulteren hier in een perfecte 50/50 gewichtsverhouding en -bijgevolg- volstrekt neutraal weggedrag.