Het zitmeubilair van de Range laat zich uitgebreider verstellen dan de veel smallere zetels van de Discovery. Toch hoeft deze laatste geen duimbreed toe te geven als het om comfort en rijhouding gaat. Integendeel; het zitmeubilair van de Range is weliswaar comfortabel maar het mist zijdelingse steun, omdat de zetels van de Discovery smaller zijn, houden ze je beter op je plaats. Achteraan heb je in de Range marginaal meer ruimte dan in de Discovery. Maar daar kan je na het nodige klauterwerk nog verassend comfortabel twee uit de kluiten gewassen tieners of volwassenen tussen de achterste wielkasten laten plaatsnemen. Om diezelfde reden is de minimale kofferinhoud van de Discovery lager dan bij de Range; de eerste biedt minimaal 280l, terwijl het beschikbare volume bij de tweede een forse 995l bedraagt. De twee achterste zitrijen laten zich, net als de achterbank van de Range, omvormen tot een vlakke laadvloer en dan is het plaatje toch weer anders. De kortste van de twee slikt 2.560l, terwijl de Range gelimiteerd is op 2.120l.
De nieuwe generatie Discovery beschikt nu ook over een luchtgestuurde onafhankelijke ophanging. Wie het tegen het ‘aan boord klimmen’ opziet, kan gebruik maken van de knielstand. We hebben moeten constateren dat de nochtans ruigere Discovery hier het vriendelijkst is; het model gaat wat dieper door de knieën.