Met gezonde scepsis hebben we de kwaliteiten van het onderstel (McPhersonsysteem met een hulponderstel vooraan, onafhankelijke ophanging met vier armen per wiel achteraan) getest. De standaardversie is namelijk geen toonbeeld van efficiëntie en comfort. Met 200 paarden die via de voorwielen en dik 225/45 R17-rubber het asfalt op moeten, zijn tractieproblemen, overmatig onderstuur en parasitaire stuurreacties dan ook niet ondenkbaar. Deze uitgebreide test bevestigd echter onze conclusies van een eerste kennismaking. De ingenieurs hebben het lagere en stuggere onderstel ronduit subliem afgesteld. De demping is stug, maar eindelijk ook eens efficiënt. VW overdreef niet met te dikke antirolstangen of een beperking van de veerweg en daardoor blijft de GTI verassend comfortabel (ook tijdens lange ritten) en is het gedrag in de bochten uitstekend. Uiteraard blijft het geheel onderstuurd… er is wel sprake van een bovengemiddeld goede grip en het onderstel is vergevingsgezind. Gas geven en remmen kan zonder trekreacties in het stuurwiel, je krijgt via de stuurkolom, het onderstel en de pedalen de feedback die het mogelijk maakt het weggedrag in te schatten, en het model reageert nimmer ongemanierd. Zelfs op topsnelheid boezemt het onderstel vertrouwen in, en dat kan lang niet van alle concurrenten gezegd worden. We vragen ons dan ook af waarom niet elke Golf zo rijdt. VW?
Volkswagen Golf V GTI Rijgedrag
Tussen de voorwielen van deze GTI zit een nieuwigheid. De tweeliter viercilinder-in-lijn beschikt immers zowel over directe benzine-injectie als over een turbo. Samen levert dat een stal van 200 paarden op en wordt een trekkracht van 280Nm bij elkaar gesprokkeld. Die is beschikbaar vanaf 1.800t/min, wat er samen met een sportief gespreide zesbak voor zorgt dat schakellui rijden tot de mogelijkheden behoort. Hoger in de toeren komt de ware aard van het beest boven; de krachtbron reageert gretig en produceert een prettig klinkende uitlaatbrom. Met een handgeschakelde bak, waarover overigens geen letter krom te schrijven valt, haalt de GTI 100km/u in 7,2 seconden. De DSG is nog 3 tienden sneller en de top bedraagt in beide gevallen 235km/u. Met 200pk en de kleine longinhoud blijft de GTI overigens nog onder de hoogste fiscale drempel. Een turbo heeft dan weer de onhebbelijke gewoonte in de drank te vliegen. Een gebruiksgemiddelde voor de gemengde cyclus van 8,1l/100km is opgegeven, maar zoals steeds wat optimistisch. Wie het gaspedaal regelmatig geselt mag zelfs op het dubbele rekenen.