Volkswagen stapt voor het eerst in de dertigjarige carrière van de Golf af van de klassieke koetswerkvormen en tovert, rijkelijk laat, toch nog een compacte monovolume uit de hoed. De Plus in de typeaanduiding staat voor meer flexibiliteit, met onder meer een verschuifbare achterbank en meer ruimte, dankzij de hogere zithouding en bij tijden onzinnige bergvakjes. Omdat de nieuweling slechts ruimte biedt aan vijf inzittenden, blijft het model uit het vaarwater van de Touran, zo zegt de constructeur. De Plus is 95mm hoger dan deze gewone Golf, maar nog steeds 54mm lager én 19cm korter dan de zevenzitter.
Dankzij kleine aanpassingen aan het modulair opgebouwde moderne onderstel van de Golf, beschikt deze telg over rijeigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van de gewone Golf. Op vlak van tractie en snedigheid moet de VW enkele concurrenten laten voorgaan, maar de koppelrijke en krachtige 136pk sterke 2.0 TDI zorgt niettemin voor een dynamische inslag. De ‘Plus’ zit hem gelukkig niet te veel in de prijs; de éénvolumer kost niet eens € 700 meer dan een vergelijkbare vijfdeursuitvoering.