Bij een nieuwe structuur horen steeds verbeterde torsiewaarden. Deze nieuweling is 57% stijver dan de -bijna 10 jaar oude- uittredende generatie. Een structurele stijfheid die naast de inzittenden ook het weggedrag ten goede komt en voor één keer eens niet op de weegschaal af te lezen valt. VW maakt vooral gebruik van verbeterde productietechnieken en gebruikt 79% staal met een hoge of ultrahoge sterkte waardoor het gewicht quasi gelijk bleef. Tot de standaarduitrusting horen steeds zes plofkussen; gefaseerde frontale exemplaren en zijdelingse airbags voor de inzittenden vooraan en gordijnairbags. Achteraan zijn zij-airbags optioneel in combinatie met gordelspanners. De voorste zitplaatsen beschikken ook telkens over actieve hoofdsteunen om de gevolgen van een whiplash te beperken. Kinderzitjes kunnen op de zijdelingse zitplaatsen achteraan vastgemaakt worden dankzij de ISOFIX-voorbereiding.
De elektronica houdt een oogje in het zeil onder de vorm van een ABS-systeem met elektronische remkrachtverdeler en remdrukassistentie bij een noodstop. Een antispinsysteem tempert te enthousiaste wielreacties en de stabiliteitscontrole waakt over de rijlijn.