Het dient gezegd; hoewel VW zich de laatste jaren heeft ontpopt tot het merk van de voorzichtige stijlevoluties, breekt deze nieuweling stilistisch toch duidelijk met z’n voorganger. Dat geldt voor de afmetingen omdat het model weer aan de groeihormonen heeft gezeten, maar ook voor de architectuur en de vormgeving. In cijfers groeit de Passat 62mm in de lengte naar 4,77m, een forse 74mm in de breedte tot 1,82m en slechts een centimeter in de hoogte. Die bedraagt 1,47m. Daarmee nestelt het model zich weer aan de bovengrens van het segment. Ontwerper Murat Günak zorgde voor een gestrekt, bijna wulps uiterlijk. Duidelijk minder geblokt dan we van VW gewend zijn, maar tegelijk ook minder vernieuwend dan VW wil laten geloven. Het gerecht wordt dan wel behoorlijk gekruid met een diep uitgesneden V-vormige grille, opvallende achterlichtblokken, sierstrips, een ingewerkte luchtgeleider achteraan en een bolle daklijn, de proporties zijn oer-klassiek. Ja, zelfs eerder ouderwets. De boosdoener is de wielbasis van 2,71m die met bovenstaande buitenafmetingen een forse voor- en achteroverhang tot gevolg heeft terwijl de heersende stijltrend grotere en meer naar buiten geplaatste wielen dicteert.
Geef commentaar
comments by Disqus