In tegenstelling tot de voornaamste concurrenten opteerde BMW voor een conventionele ophanging eerder dan voor een luchtophanging. In de optielijst kan je actieve dempers en dito koppelstangen vinden, waarvan de eerste het comfort verhogen en de bestuurder de keuze laten uit een normale en een sportstand en de tweede ervoor zorgen dat de koets in de bochten vlak blijft. Toch is het gedrag van de tweetonner ook zonder die gadgets onbesproken. De demping is wat minder stug dan bij de meeste producten met de blauw-witte propeller op de motorkap, maar wie wat dynamischer rijdt, merkt snel dat rijplezier hoog op de prioriteitenlijst stond. Enige pretbederver is het optionele 19-duims lichtmetaal. De 265mm brede runflat-band voedt de rolgeluiden en de dunne bandwangen en stugge vulling zorgen voor een gebrekkige filtering van kleine oneffenheden. Het brede rubber zorgt er wel voor dat de 7 door de bocht gaat als op rails. Je moet al erg hard gaan, wil het onderstuurde karakter de bovenhand nemen. De stoppers van dienst zijn rondom intern geventileerde schijven. Vooraan hebben die een diameter van 348mm, achteraan is dat nauwelijks minder; 345mm.
BMW 730d Rijgedrag
De zespitter onder de imposante motorkap heeft de cilinders netjes op een rij. Het blok vaart wel bij een architectuur die vanaf heden geheel in aluminium is opgetrokken en een common-rail directe injectie van de derde, in plaats van de tweede generatie. Een inspuitdruk tot 1.600bar en piëzo-elektrische injectoren met een kortere reactietijd maken een betere verneveling en een extra inspuiting per verbrandingscyclus mogelijk. Dat levert meer vermogen op, maar stelt het motormanagementsysteem ook in staat nauwkeurig op andere parameters in te spelen. Inspanningen die meer vermogen en koppel, maar vooral minder uitstoot en een wat beter getemperde motorbrom opleveren. Het dieselblok levert 231pk en een imposante koppelwaarde van 520Nm af. Om fiscale redenen staat in ons land ook weer een versie die op 211 paarden is afgeknepen in de catalogus. De relatief compacte cilinderinhoud laat zich kennen in de steile opgaande en neergaande beweging van de koppelcurve, die tussen 1.800 en 4.000t/min bruikbare waarden behaalt. De zestrapsautomaat, die sportief en volstrekt foutloos schakelt, is verstandig geprogrammeerd en houdt de omwentelingsnelheden binnen bovenstaand toerentalgebied. Enkel bij een kickdown gaat het blok hoger de toeren in, met een rauwer klankbeeld tot gevolg. In de prestaties laat de 730d zich niet als een basismotor kennen. Wat kan je anders zeggen van een acceleratietijd van 7,8 seconden en een top van 238km? Dat hoort ook in dit segment. De ‘afgeknepen’ Belgische versie is marginaal trager.