Over het bedieningsgemak en de ergonomie van dit model is al menig letter ‘kromgeschreven’ en toch komen we er nog even op terug. BMW achtte het immers raadzaam de traditionele, grote versnellingshendel te ruilen voor een exemplaar tegen de stuurkolom. Met links de hendel voor de richtingaanwijzers en de snelheidsregelaar en rechts een exemplaar voor de ruitenwissers, wordt het er al aardig druk. Toch werkt het systeem intuïtief en is de bediening ervan kinderspel, als je je er tenminste voor open wil stellen. Bovendien spaart BMW op de middentunnel plaats uit voor twee bekerhouders en een grote armsteun met bergruimte. Het plaatsaanbod wordt dus onmiskenbaar efficiënter benut. Ander heikel punt is de iDrive die de bedieningsfuncties van nagenoeg alle snufjes, van de airco over de CD-wisselaar tot de boordcomputer en het GPS-systeem toe combineert. BMW heeft dat systeem wat vereenvoudigd en voegde onder meer een menu-knop die je naar het hoofdmenu dirigeert en aparte achtergrondkleurtjes per submenu. Helemaal overbodig als u het ons vraagt, want met het origineel was niets mis. We missen zelfs wat van de uitgebreide instellingsmogelijkheden van de vorige versie. Is enig technologisch inzicht vereist? Wellicht, maar echt niet meer dan voor een gemiddeld GSM-toestel. Bovendien blijft de iDrive het enige systeem waarmee je functies kan selecteren zonder ook maar één keer je blik op de knoppen te richten. Dat lukt zelfs niet met Audi’s briljante MMI-interface. Als je aan dik 200km/u over de autobahn schuift, niet onbelangrijk.
De kofferinhoud van de 7 blijft ondanks de wat hogere kofferklep ongewijzigd op 500l. Dat is zowat de standaard binnen het segment.