Onder de kap krijgt de dieselmotor een update die een beschaafdere werking en meer vermogen en koppel oplevert. De zestrapsautomaat schakelt feilloos en de prestaties zijn, zoals de regel in deze klasse voorschrijft, verre van teleurstellend. Met 231pk en 520Nm haalt de limousine 100km/u in 7,8 tellen en hoort 238km/u als topsnelheid tot de mogelijkheden. Dat wordt gekoppeld aan een prettig efficiënte ophanging die enkel door de te grote velgen en harde runflat-banden van de wijs gebracht wordt. De 7 is opvallend dynamisch te rijden en vraagt daar weinig voor in de plaats. Brandstof bedoelen we dan, met niet eens 13l/100km als testgemiddelde. De aankoopprijs weegt even wat zwaarder door; de 730d is er vanaf € 64.200. De optielijst is als vanouds lang en prijzig. BMW zorgde wel voor een fiscaal vriendelijker versie met 211pk die nauwelijks minder goed presteert.
BMW 730d Conclusie
Met de opfrisbeurt halfweg de productcyclus van de 7-Reek bereidt BMW zich voor op de komst van een nieuwe Mercedes S-Klasse. Grote wijzigingen zijn er niet. Dat zou onlogisch zijn, want deze generatie is de best verkopende ooit. Toch tempert de autobouwer het controversiële lijnenspel van de Amerikaan Chris Bangle. De 7 wordt wat eleganter, maar ook wat klassieker. Binnenin brengt de facelift wat updates in materialen en een vereenvoudigde iDrive. Voorts blijft alles er bij het oude, wat een intelligent gebruik van elektronica, een luxueus en haarfijn samengesteld interieur en een kofferinhoud van 500l betekent.