Het Japanse bedrijf stuurde ingenieurs naar Europa, wat onder meer resulteerde in een behoorlijk stevige onderstelafstelling. Zelden oncomfortabel, wel sportief. Het 92pk en 116Nm sterke 1.3l benzineblok is dan weer typisch Japans; bij lage toeren is de loopcultuur soepel en loom, zuinig ook, bij hoge toerentallen komt de combinatie snedig uit de hoek, wat aan de pomp afgerekend wordt. Een gerobotiseerde versnellingsbak vinden we zelden een aanrader, maar het exemplaar van de Swift hoort tot de beste uit het segment. De veiligheidsuitrusting is niet rijkelijk, zo hoort ESP bijvoorbeeld niet tot de mogelijkheden (gelukkig heeft het model een gezond weggedrag). Suzuki stemde ze wel af op de doelgroep. Daardoor beschik je standaard al over ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes en twee frontale airbags.
Suzuki Swift 1.3 SEQ Conclusie
Suzuki levert met de nieuwe Swift een verassend Europees pakket af. De trendy vormgeving heeft niets meer te zien met het fantasielose basisvervoermiddel dat de Swift ooit was. Het model klimt de klasseladder op en dat is ook het interieur aan te zien. Op een enkel detail na is zowel de afwerking als de materiaalkeuze onberispelijk. Vooraan weet de nochtans compacte Swift (3,65m lang en 1,69m breed) dankzij de relatief grote koetswerkbreedte en de naar voor geschoven voorruit ook goed te maskeren dat het om een kleine auto is. Achteraan is het een beetje kiezen tussen bagage of passagiers, al zijn dat de beperkingen van het segment. De Swift is er vanaf een aantrekkelijjk prijskaartje van € 9.800, maar voor die prijs krijg je wel een uitgekleed exemplaar. Een exemplaar met alle toeters en bellen, in vijfdeursuitvoering, weegt met € 14.500 op de begroting.