In deze categorie hoef je je niet blind te staren op de elektronische gismo’s en talrijke drieletterafkortingen. Een structurele degelijkheid is van groter belang en een waardering van vier sterren door de EuroNCAP toont aan dat de C1een integriteit vertoont die niet eens een decennium geleden niet haalbaar werd geacht. Overigens blijft de C1 ook niet helemaal verstoken van veiligheidsvoorzieningen. Elk van de vier zitplaatsen is voorzien van driepuntsgordel (vooraan had men daarbij overigens meer werk mogen maken van de hoogteregeling), er zijn ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes achteraan en bestuurder en passagier beschikkten steeds over een airbag. Kommavormige hoofdsteunen achteraan zijn voorbehouden aan het hoogste uitrustingsniveau, net als zijdelingse plofkussens. Stabiliteitscontrole kent de stadsrakker (nog) niet, maar een degelijk ABS-systeem met remkrachtverdeler voorkomt al vanaf het instapniveau de ergste slippertjes.
Geef commentaar
comments by Disqus