Peugeot 1007 1.6 Rijgedrag

Peugeot 1007 1.6
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Met minstens 1.140kg op de weegschaal is de 1007 voor een wagen met compacte afmetingen niet bepaald een pluimgewicht. Daardoor ook dat de instapper reeds aangedreven wordt door een 75pk sterke 1.4 benzinemotor, in plaats van de 1.1l viercilinder uit de PSA-stal. Zelfs met die grotere instapmotor is de 1007 geen vluggertje; de handgeschakelde versie sprint naar 100km/u 15,6 seconden en met een gerobotiseerde bak duurt het een hemeltergende 17,8 seconden. De 110pk sterke 1.6 uit onze testwagen heeft het makkelijker en sprint in 12,6 tellen naar 100km/u, ondanks een gewicht van 1.216kg en een eerder loom schakelprogramma voor de 2Tronic gerobotiseerde versnellingsbak. De te lange overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak, vermoedelijk gekozen om het verbruik te drukken, zijn daarin ook geen hulp. De 1.6 haalt wel een puike, maar onbruikbare topsnelheid van 190km/u. Wie de 1007 de sporen geeft, wordt net boven de gangbare omwentellingsnelheden ook getrakteerd op een nauwelijks gecamoufleerd resonantietoerental. Kortom, de 1007 houdt het liever rustig.

De onderstelafstelling bij Peugeot is als vanouds uitstekend en biedt een gezonde portie rijplezier. De korte versie van het PSA platform 1, dat ook voor de Citroën C2 wordt gebruikt, verteert putten en bulten op overtuigende wijze. De elektrische stuurbekrachtiging houdt stadsverkeer verteerbaar en wekt vertrouwen dankzij een zware afstelling bij hoge snelheden. De voortrein is gewillig en de achtertrein toont zich in de bochten zelfs levendig. In de juiste omstandigheden neigt de 1007 net zo makkelijk naar overstuur als naar onderstuur. Onder het waakzaam oog van een kordate stabiliteitscontrole is dat geen enkel probleem. Een draaicirkel van 10,70m tussen stoepranden hebben we nog kleiner geweten. Het remsysteem van de 1007 heeft het niet op een dynamische rijstijl begrepen. De 266mm geventileerde schijf vooraan en de 247mm schijf achteraan (de 1.4 heeft een achteraan een trommel) raken snel vermoeid en communiceren dat via een sponsachtig aanvoelend rempedaal. De 1.6 neemt bij een makke rijstijl genoegen met een verbruiksgemiddelde van net geen 7l (6,6l opgegeven).

Geef commentaar
comments by Disqus