Fris en origineel is het Cameleo-concept. Dat houdt in dat je de bekleding van de stoelen, het dashboard (twee matjes en enkele sierlijsten rond de verluchtingsroosters) kan aanpassen aan je smaak. Standaard krijgt je zelfs meer dan één setje. Of er veel gebruik van gemaakt zal worden, durven we betwijfelen, maar leuk is het wel. De compacte buitenafmetingen laten zich voelen in de kofferinhoud. Die bedraagt bij een maximale benutting van de binnenruimte nog slechts 178l. De oplossing daarvoor is ingebouwd; de achterbank laat zich verschuiven over een afstand van 23cm en daardoor zwelt de kofferinhoud tot 364l. Met een neergeklapte achterbank kan maximaal 1048l geladen worden en de passagierszetel vooraan laat zich op de meeste versies neerklappen voor het transport van lange objecten. Peugeot scoort bijgevolg uitstekend op moduleerbaarheid en ook op plaatsaanbod. Vooraan is dat ronduit riant en ook achteraan kunnen volwassenen probleemloos plaats nemen op de twee beschikbare zitplaatsen. Op afwerking en ergonomie hebben we geen opmerkingen.
Peugeot 1007 1.6 Interieur
Aan de buitenzijde vallen de compacte afmetingen van de 1007 op. Vanop de bestuurderszitplaats heb je echter nooit het gevoel met slechts 3,73m wagen op de baan te zijn. De breedte van het passagierscompartiment, de zeer ver naar voor geplaatste voorruit en de hoge dakhemel zorgen daarvoor. Dat wekt vertrouwe, wat een verdienste is. Dat de toegang tot het interieur wordt verzekerd door twee enorme elektrisch en desgewenst afstandsbediende portieren wist u al. Dat die oplossing niet zo heilzaam is als Peugeot wil doen geloven, vertellen we er u bij. Ze zijn immers de oorzaak van de hoge prijs van het model, door hun gewicht en de complexiteit van de structuur. In vergelijking met een driedeursuitvoering is de toegang tot het passagierscompartiment, zowel voor- als achteraan een stuk beter. Vooral in nauwe parkeerplaatsen, al nemen de schuifdeuren aan elke zijde nog 20cm in beslag. Door het prijskaartje zit het model echter in het vaarwater van menig vijfdeursmodel en, hoe geniaal ook, de toegang tot de achterbank van de 1007 kan onmogelijk tippen aan die bij vijfdeursmodellen. Nog een nadeel; omdat de binnenzijde van het portier zo vlak mogelijk moest blijven, ontbreken er armsteunen.