Het aanbod bestaat op dit ogenblik uit vier motoren en even veel uitrustingsniveaus. De 1.9l dieselmotor is er met 120pk of in een meer geavanceerde versie die 150pk levert. Voor wie vadertje staat de loef wil afsteken, biedt Fiat een vermogensvermindering van de eerste versie aan naar 115pk en kan de Multijet teruggeschroefd worden naar 136pk. Beide motoren worden gekoppeld aan een zesbak. Standaard is die handgeroerd, maar een automaat kan in combinatie met de MultiJet mits een toeslag. Bovenaan staat dan nog een liefst 200 paarden sterke 2.4 MultiJet. De enige benzinemotor is een 2.2l met 147pk. De basisprijzen voor de diesel bedragen € 23.100, € 24.600 en € 30.400 respectievelijk. De benzine is er vanaf € 24.400. Het aanbod wordt overigens begin 2006 uitgebreid met een meer bescheiden 1.8l benzine. De Croma is standaard verre van karig uitgerust, maar aardigheidjes als een glazen schuifdak, lederen interieur en GPS-navigatie gaan toch aardig doorwegen. Mede daardoor hangt aan de testwagen een prijskaartje van € 31.600.
Fiat Croma 1.9JTD 150pk Inleiding
Elf jaar na de zwanenzang van de laatste generatie van de Fiat Croma, die met 450.000 verkochte exemplaren niet geheel onsuccesvol was, komt de constucteur uit Turijn weer met een nieuw exemplaar op de proppen. Een model dat breekt met de conventionele vierdeurstraditie die de lettercombinatie het laatste decenium van vorige maand aanhangig was en z’n heil zoekt in een nieuw concept; dat van de “Comfort Wagon”. Menig marktstrateeg vraagt zich intussen af of Fiat ‘überhaupt’ met een groot model op de markt moest komen. Zeker omdat het andere merk binnen de groep -Lancia- de productie van z’n Lybra eerder dit jaar gestaakt zag en een ruime gezinswagen er aardig binnen de productwaaier zou passen. De Croma is het kind uit het korstondige huwelijk met GM. Dankzij een sterk gedaalde ontwikkelingskost hoort winst zelfs tot de mogelijkheden en kiest de Groep voor de naam met het grootse draagvlak. Bij Lancia lijkt het er intussen sterk op dat de nieuwe Delta, die in 2007 verwacht wordt en doorschuift van het B- naar het C-segment, dezelfde bodemplaat krijgt aangemeten.