We opteerden bij de eerste kennismaking voor de Jetta in basisuitrusting met 1.6 benzinemotor en een bescheiden 102 pk. De wagen trekt zich behoorlijk uit de slag en kan in stedelijk verkeer goed mee. Buiten de stad is het vooral zaak om hem op snelheid te krijgen - schakelwerk vereist! Ő en hem daar ook te houden. Lukt dat vanwege de verkeerssituatie, dan is het een meevaller, anders zal men zich ergeren over ademnood en te lange hernemingen in het bijzonder. Op de Duitse ‘Autobahn’ stelden we vast dat de motor ook erg lawaaierig werd rond de 4000 tr/min (= 140 km/u) maar ook weer veel stiller werd zodra de snelheidsmeter de 160 km/u aanwees. Rijden met deze Jetta gaat probleemloos en brengt geen verrassingen aan het licht.
Nadien kwam een 1.9 TDI aan de beurt. De 105 pk en 250 Nm blijken geknipt voor deze wagen. De dieselkrachtbron klinkt onder alle werkomstandigheden wel net iets te lawaaierig, maar levert ook prima werk. Aldus kan de Jetta er een flink tempo op na houden en schiet hij niet tekort bij de hernemingen, terwijl het verbruik naar goede gewoonte erg laag blijft. Op de Duitse snelwegen verlangden we naar een zesde versnelling, die beslist meer werkingscomfort zou opleveren, doch in eigen land is daar veel minder behoefte aan. Het stuurgevoel kon ons bij de 1.9 TDI ook meer bekoren en maakt de Jetta tot een aangename reisgezel op uiteenlopend parcours. Het Belgische ‘B2B’-aanbod in combinatie met deze krachtbron, verdient het om zeer hoog genoteerd te worden op het verlanglijstje van menig leasewagenbestuurder. Wanneer de bedrijfspolitiek op het gebied van firmawagens bovendien ook nog ‘besparingen’ afdwingt, dan is de gloednieuwe Jetta een meer dan waardig alternatief voor de Passat, zodat men zich als kilometervreter niet tekort gedaan hoeft te voelenij