De Jetta ging in 1980 van start in de Verenigde Staten, waar hij meer dan 2,2 miljoen kopers vond. Wereldwijd werden 6,6 miljoen klanten verleid door de compacte 3-volume berline. Het is dan ook niet onlogisch dat de 5e generatie begin dit jaar tijdens het autosalon van Los Angeles (USA) in het voetlicht werd gereden en de productie in Puebla (Mexico) is ondergebracht, waar ook de New Beetle ontstaat. Voor de Europese markten, die voortaan dus ook de naam ‘Jetta’ hanteren, worden de wagens in Veracruz verscheept naar het Duitse Emden.
Anders dan in zijn thuisland, verschijnt de Jetta in België niet in de ‘Trendline’-basisuitvoering. Invoerder d’Ieteren is terecht overtuigd van de zakelijke kwaliteiten van de Jetta en biedt hem daarom aan in ‘B2B’-versie, naast de ‘Comfortline’ en ‘Sportline’ uitrustingspakketten. Die ‘B2B’-uitvoering is overigens bijzonder aantrekkelijk uitgerust en met uitzondering van de krachtigste benzinemotor leverbaar op alle benzine- en dieselmotoren.
Extra’s die de Jetta-klant kan bijbestellen zijn bandendrukcontrole, een 230 V stopcontact voor het laden van een draagbare PC, een voorste passagierszetel met geheel neerklappende rugleuning en vanzelfsprekend diverse muziek- en navigatiesystemen. De best uitgeruste padvinder beschikt over een 6,5” kleurenscherm en een DVD met kaartinformatie voor alle Europese landen. De nieuwe Jetta zal zich bij de verkoopstart in een prijsvork situeren tussen +/- 19.000 en 26.000 €.