Indrukwekkender dan de cijfertjes, is het weggedrag. Ons testvoertuig zag de McPherson veerpoten vooraan en de torsieas achteraan gecompleteerd door een gestuurde demping en die levert aardig werk. Het vermogen vind zonder veel protest de weg naar het asfalt en –vooral- de demping is voortreffelijk. De vijfdeurs, die we zonder de dure dempersturing testten, wist op dat punt ook al te overtuigen. Dankzij de uitgelezen afstelling compenseert Opel zelfs de behoudsgezinde en –theoretisch- minder goede achteras. De afstelling van het IDSplus chassis is te smaken. Comfortabel, maar niet heupwiegend. Dat zou niet passen. Met een druk op de knop kies je voor een sportievere afstelling en ook daar wist Opel zich uitstekend te beheersen. Het verschil is duidelijk voelbaar, merkbaar sportiever, maar zoekt geen extremen op. Die sportstand levert ook meteen een directer stuur en een snellere gasrespons op. Een aardig hebbeding...
Opel Astra GTC 1.9 CDTI 120pk Rijgedrag
Het sportieve lijnenspel van de Grand Turismo Compact, vraagt in weze om een potente krachtbron. De 1.9 CDTI van ons testvoertuig stelt daarin niet teleur. Het dieselblok van Fiat-origine levert 120pk bij 4.000t/min en smeert 280Nm uit over een bereik van 2.000 tot 2.750t/min. De snelheidswijzer passeert 100 na 10,5 tellen en wijst maximaal 193km/u. Dat allemaal gekoppeld aan een aangenaam, maar niet uitgesproken kort, schakelende zesbak en met een realistisch verbruiksgemiddelde van dik 6l per 100km (gemengde cyclus). Een 150pk sterke evolutie van de dieselmotor doet met net even veel brandstof zelfs nog beter. Ondanks de felle verbetering de afgelopen jaren is een dieselbrom nog steeds niet romig te noemen. Opel mag van ons nog beter z’n best doen om de decibels uit het interieur te houden.