Het scherpe lijnenspel van de Astra oogt voor een vijfdeurs in een segment dat gedomineerd wordt door eerder braaf vormgegeven blik opvallend dynamisch. Maar ook dat went, en kunnen er dus best tegen dat deze driedeurs er nog een schep bovenop doet. Natuurlijk wordt uit hetzelfde gaatje getapt; met uitgesproken hoekomvattende lichtunits en de intussen typerende centrale vouwlijn in de motorkap en de kofferklep. De coupélijn dankt de Astra vooral aan de zeer schuine voorruit en de spits vormgegeven achterste zijruiten. Een hoge gordellijn en relatief kleine ruiten geven het exterieur ook nog robuuste uitstraling.
Door het gestrekte uiterlijk is de driedeurs enkele millimeters langer dan de vijfdeurs. Hij is met een breedte van 1794mm ook een tikkeltje breder. Verschil dat helemaal in bumpers en spatschermen kruipt. De wielbasis is identiek met 2614mm, maar de GTC krijgt achteraan wel een centimeter breder spoor (vooraan en achteraan gelijk op 1488mm).