De boordplank wordt bij de vijfdeurs geleend en oogt even vertrouwd als degelijk. Het interieur is wat lager, net als de zithouding dus het plaatsaanbod blijft nagenoeg gelijk. Het optionele sportmeubilair mocht wat prominenter steunen, maar dat waren we dankzij de uitstekende rijhouding snel vergeten. Achteraan is het plaatsaanbod voldoende voor twee, tijdelijk zelfs drie volwassenen. De schuine achterbank is evenwel nadelig tijdens langere ritten. De kofferinhoud groeit ten opzichte van de vijfdeurs en dat is een meevaller. De rijeigenschappen van de 120pk en 280Nm sterke 1.9 CDTI zijn onbesproken. Het (optionele) gestuurde chassis heeft geen moeite met het vermogen en de GTC stuurt strak, remt overtuigend en is sportief gedempt zonder in extremen te vervallen. Alleen de dieselbrom sijpelt te makkelijk het interieur binnen. De GTC is er vanaf € 16.500. Deze diesel kost ten minste € 20.350.
Opel Astra GTC 1.9 CDTI 120pk Conclusie
De Astra driedeurs is niet meer het saaie vijfdeursderivaat van weleer; de nieuweling schuift in het gamma in het gaatje dat door het samengaan van de Coupé- en Cabrioversies ontstaat en speelt zonder schroom de kaart van de sportiviteit. Het lijnenspel hint naar zuivere coupélijnen en dat rijmt met de krachtige vormtaal die Opel recent creëerde en in sneltempo aan het ganse gamma opgelegd wordt. De dynamisch ogende driedeurs werd zelfs met een nieuwe naam bedacht; Grand Turismo Compact (GTC).