Toyota wil z’n luxemerk voortaan niet alleen wereldwijd aan de man brengen, maar ook een meer uitgesproken identiteit meegeven. Het bedacht daarom de L-finesse filosofie: een geheel van elementen dat ervoor moet zorgen dat de nieuwe producten van het merk op elk niveau alle zintuigen aanspreken. Aan de buitenzijde moet een boeiend en dynamisch lijnenspel de nadruk die Lexus op sportiviteit legt, bevestigen.
De nieuwe generatie werd met een lengte van 4,82m 2cm langer dan z’n voorganger en exact even veel breder (tot 1,82m). De wielbasis neemt met 5cm toe, die helemaal in een reductie van de achteroverhang werd geïnvesteerd. De nieuweling is nog steeds herkenbaar als een GS, maar met gespannen lijnen en gewelfde vleugels rolt het model voortaan meer met de spierballen. De koets is behalve onberispelijk afgewerkt, ook behoorlijk aërodynamisch. De opgetekende Cx bedraagt 0,27. Dat is te danken aan de vloeiende daklijn en aan onzichtbare inspanningen als de drie gedeeltelijke bodemplaten.