Het motorblok en de rijeigenschappen kunnen we smaken. Opmerkingen noteren we vooral in de marge van het hele gebeuren. Het schakelen gebeurd via een vijfbak. Een extra verhouding is altijd leuk, maar we hebben voornamelijk kortere schakelwegen op de verlanglijst staan. De remmen hebben vooraan een diameter van 15 duim (geventileerd - één maat meer dan bij de diesels) en achteraan 14 duim. Bij een zware belasting blijken die niet ongevoelig voor fading, maar we leggen ons neer bij de beperkingen die het segment en het prijskaartje opleggen. Minder inschikkelijk zijn we als het op het geluidsniveau van de krachtbron aankomt. De brom is weliswaar sportief en tijdens hernemingen zelfs aanstekelijk, maar bij constante snelheden wordt de stroom decibels vermoeiend. Een lange rit aan 120km/u enerveert en de Colt CZT verdraagt natuurlijk nog veel hogere snelheden. Om het verbruiksgemiddelde van 6,8l te halen moet je over een bovennatuurlijke beheersing , maar met een liter of 9 kan je behoorlijk sportief sturen.
Mitsubishi Colt CZT Rijgedrag
Met de kleinere benzinemotoren presteert de Colt al aardig. Het spreekt voor zich dat voor de turbo de lat een gevoelig stuk hoger ligt. Uit een longinhoud van 1.468cc puurt Mitsubishi hier 150pk bij 6.000t/min en 210Nm koppel vanaf 3.500t/min. Dat lijkt niet buitensporig veel, maar met nauwelijks meer dan een ton op de weegschaal (1.070kg om exact te zijn), krijg je zeer behoorlijke prestaties. De spurt naar 100km/u wordt afgehaspeld in 8 seconden en de topsnelheid bedraagt 210km/u. Had Mitsubishi meer vermogen gecreëerd, dan was het beschaafde karakter van de CZT ten onder gegaan. Het model reageert immers alert, ook als je nog onder het toerental van het maximumkoppel bent, maar nooit brutaal. Dankzij het 205/45 R16-rubber wordt snedig gereageerd op de input van het stuurwiel. In snel genomen bochten lijkt de achterkant daarbij lichter te worden dan in realiteit het geval is. De torsieas Ővooraan zit een onafhnakelijk McPhersonsysteem- is volgzaam. Enkel bij lastenwissels zou wil de achterpartij naast de schoenen lopen, maar daar steekt de stabiliteitscontrole een stokje voor. Met tractie heeft de Colt nauwelijks problemen en dat is een hele opsteker. De vijfdeursversies in een eerdere test presteren daarop Őmet een andere afstelling van de ophanging- eerder belabberd.