Deze nieuwe Zafira is het eerste Opel-model en één van de eerste wagens die nu al voldoet aan de Europese richtlijnen op het gebied van voetgangersbescherming die vanaf 1 oktober 2005 van kracht worden voor alle nieuwe wagens. Het design van de voorpartij beperkt het risico op verwondingen voor voetgangers bij een ongeval dankzij meegevende structuren rond de bumper, de koplampen, de motorkap en de wielkasten.
Het IDSplus-chassis (Interactive Driving System) met elektronische dempersturing CDC (Continuous Damping Control), een optie die haar intrede deed bij de Astra, werd volledig herzien voor de Zafira. Het betreft een geïntegreerd ‘managementsysteem’ voor het chassis, dat de sensoren en regeleenheden van ESP, ABS en CDC op een intelligente manier laat samenwerken binnen een netwerk (CAN-bus architectuur). De verfijnde voorophanging met McPherson-veerpoten levert de basis van het IDS-chassisstuursysteem. De achterwielen zijn op een speciaal aangepaste torsieas gemonteerd. Deze nieuwe voorziening kan het eeuwige compromis tussen comfort en veiligheid een geheel nieuwe dimensie geven.
De permanente dempingsregeling (CDC) die deel uitmaakt van IDS plus is gebaseerd op vier schokdempers die via elektromagnetische kleppen gestuurd worden. Het systeem past de instelling voortdurend aan in functie tot het wegdek en de rijstijl. De gegevens van een groot aantal acceleratiesensoren gaan samen met andere gegevens van de CAN-bus naar de CDC-regeleenheid om een optimale demping te verkrijgen. De regeleenheid berekent op basis van een opgeslagen cartografie het ideale dempingsniveau voor elk wiel en stuurt binnen milliseconden de schokdempers aan. De auto blijft stabiel en de koetswerkbewegingen worden aanzienlijk verminderd, wat het weggedrag op de limiet gevoelig verbetert.