Aan de voorste zetels zitten extra kaartenbakken vastgehecht, die de eerder beperkte bergruimte in de voorste portieren compenseren. De vakken in de portieren zijn wel diep genoeg en ook nog voldoende lang, maar te smal, zodat het uitvissen van spullen steevast gepaard gaat met schrammen op de handen… Tussen de voorzetels zit een fraai gevormde U-vormige handremhendel - ‘type vliegtuig’ - en een diep bergvak. Wij betreuren dat er slechts plaats is voor een enkel drankblik, beker of flesje. De middelste zetelrij laat zich heel vlot in de lengte verschuiven en zelfs met onze 1,90 m lengte kostte het geen moeite om een comfortabele reishouding te vinden. De rugleuning gaat heel gemakkelijk en mooi horizontaal plat. Ze vertonen een kuipje in de rug, wat handig is om het speelgoed van de kroost bijeen te houden, zelfs op bochtig parcours.
De achterste portierbakken zijn breder dan voorin en bieden elk een goed voorgevormde houder voor een blik of 33 cl PET-flesje. Bijzonder aangenaam vinden we het ‘panoramisch dak’ met dakconsole, een optie die 1100 € wordt aangerekend. In de aslijn van het dak loopt een console met daarin 5 opbergvakken, die gedempt naar beneden zakken zodra de vergrendelknop wordt ingedrukt. Ze zitten eerlijk verdeeld over de voorste en middelste zetelrij en zelfs passagier 6 en 7 helemaal achterin, kunnen hun snoepgoed kwijt in een uit de lucht vallend bergvak. De dakconsole zorgt tevens voor de opdeling van het dakoppervlak in vier glasstroken - ze kunnen wel niet geopend worden - die m.b.v. elektrisch bediende zonnegordijnen 2 per 2 kunnen afgeschermd worden tegen te sterk invallend zonlicht.
‘Flex 7’ is de toverformule die Opel bedacht om aan te geven dat de Zafira in enkele seconden van een zevenzitter kan omgetoverd worden tot een zes-, vijf-, vier-, drie- of tweezitter. Sjouwen met de zetels komt er niet aan te pas en een tijdelijk onderkomen zoeken voor dat mobiele meubilair al evenmin. Als extra kan de rugleuning van de passagierszetel vooraan ook nog plat, zodat een tafeltje ontstaat, waarop pa gedurende de werkweek zijn notebook, boterhammendoos of andere prularia kan stallen. Het manipuleren van de ‘Flex 7’ hocus-pocus gaat in elk geval verrassend soepel en snel. Algemeen gesproken is de aankleding van deze Cosmo-versie naar onze smaak wat sober en somber, maar we zagen in de catalogus dat het ook anders kan. De aluminium decoratiepaneeltjes die naast het scherm van de navigatie doorlopen tot bovenop het dashboard, spiegelen dan weer hinderlijk in de voorruit, zelfs bij typisch Belgisch - lees grijs - weer.
In het dashboard ontbreekt de gebruikelijke koelvloeistoftemperatuurmeter. Het optionele navigatiesysteem - in onze testwagen de ‘CD 70 Navi’ (1300 €), met Navtech CD-ROM voor de Benelux, 4 x 10 W uitgangsvermogen en 7 luidsprekers - toonde zich erg praktisch bruikbaar. De nieuwe Zafira kan maximaal 1.820 liter lading ‘slikken’, waarmee hij zijn voorganger met 120 liter overtroeft. Wanneer vijf zitplaatsen gebruikt worden, kan een royale 645 liter bagage mee op reis. De bagageruimte wordt aan indiscrete blikken onttrokken door een gemakkelijk te bedienen rolscherm. Een optioneel verticaal scheidingsnet kan zowel achter de voorste als de middelste zetelrij verankerd worden.