De carrière van de Opel Zafira ging van start in 1999. Op dat ogenblik was hij de eerste compacte monovolumewagen van een Duitse constructeur en daarmee geroepen om de strijd aan te gaan met de Renault Scénic, die tot dan het alleenrecht opeiste in deze categorie. De Zafira beschikte bovendien als eerste over een derde zetelrij, die volledig plat kon met een minimum aan inspanningen. Dit zogeheten ‘Flex7’-zetelsysteem was in grote mate bepalend voor het succes van de Zafira. Voor Opel, dat op dat ogenblik niet echt de wind in de zeilen had, speelde de Zafira een heldenrol. Hij kon tot vandaag ongeveer 1,4 miljoen kopers overtuigen.
Opel stelde de 2e generatie van de succesrijke Zafira dit jaar voor tijdens het salon van Genève. De opvolger charmeert met een nog ruimer en vooral veel behaaglijker ingericht interieur, dat sterk verwijst naar de actuele Astra en ook kwalitatief veelbelovend is. Voor de aandrijving is er keuze uit benzine- en dieselmotoren van 1.6 tot 2.2, met 100 tot 200 pk vermogen. In Genève werd tevens een sportieve OPC-afgeleide getoond, met 240 pk onder de kap.