Subaru legt sinds jaar en dag de nadruk op actieve veiligheid, onder het motto voorkomen is beter dan genezen. In die optiek verdienen de permanente vierwielaandrijving en de boxermotor met het lage zwaartepunt zeker hun eervolle vermelding. Voor het overige, de passieve systemen, biedt Subaru eigenlijk enkel het essentiële; twee frontale en laterale airbags vooraan, driepuntsgordels op alle zitplaatsen en ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes.
De Forester heeft z’n deugdelijkheid tijdens verscheidene internationale crashtests bewezen, maar officiële Europese gegevens (van de EuroNCAP) zijn er niet. De elektronica blijft beperkt tot een ABS-systeem –verre van paniekerig overigens- en daar blijft het bij. Tractiecontrole heeft omwille van de vierwielaandrijving geen zin en tractiecontrole is er enkel op de 2.5XT mét automaat. Een uitgebreidere veiligheidsuitrusting staat dus zeker op de verlanglijst. Niet omdat de Forester dat per se nodig heeft, maar omdat de markt dat vraagt.