Toegegeven, de Subaru Forester is niet meteen een auto waarmee je bekijks of bewondering oogst. De grondige opfrisbeurt die hem aan de buitenzijde een stoerdere snuit maar nauwelijks meer karakter oplevert, verandert daar niets aan. Voor de complimenten van de buren, hoeft u hem dus niet te kopen. Nochtans heeft het model enkele sterke troeven, die zich vooral bij de rijeigenschappen laten gelden. De Forester heeft een verassend gebalanceerd en volwassen weggedrag voor een auto die meer dan 20cm boven het wegdek hangt. Dankzij de boxermotor, die ook nog eens oerdegelijk is en een meegaand karakter heeft. Hoog in de toeren is de krachtbron dynamisch en presteert de Forester goed; de top bedraagt 197km/u en 100 staat in net geen 10 tellen op de snelheidsmeter. Het verschil met de tamme tweeliter van voorheen is hemelsbreed.
Naast het weggedrag zijn ook de uitvoeringskwaliteit (niet te verwarren met de visuele aantrekkingskracht van de materialen), het gerieflijke interieur, de uitrusting en de prijs (vanaf € 22.295) verkoopsargumenten. Een wazig rempedaalgevoel en de sobere passieve veiligheidsuitrusting staan aan de verkeerde kant van de balans, maar kunnen het positieve eindoordeel niet laten omslaan. Wat de auto niet vraagt, wil de markt wel; aan een diesel wordt gewerkt, maar commercialisering is nog steeds geen zekerheid. Laat staan dat Subaru zich laat vastpinnen op een jaartal...