BMW heeft met het oog op een verbeterde veiligheid, en natuurlijk ook met een opwaardering van de rijeigenschappen in het achterhoofd, de structuur van de 3-Reeks 25% stijver gemaakt. Daarnaast heeft BMW zich vooral toegelegd op het verfijnen van de gekende systemen. Je mag je onder meer verwachten aan zes standaard airbags, een stabiliteitscontrole die zo discreet is dat je op het verklikkerlichtje moet afgaan om te weten of ze nu wél of niet tussenkomt en verbeterde gordels. Dat laatste betekent zeer concreet de introductie van een driepuntsgordel in het midden achteraan. Die heeft de vierde generatie tot onze ergernis steeds moeten ontberen.
Daarnaast zijn er nog een aantal zaken die het comfort en -onrechtstreeks- de veiligheid verbeteren. Optioneel is het model bijvoorbeeld te krijgen met meedraaiende Xenonlichten. Deze vijfde generatie heeft ook recht op gefaseerde remlichten, die in twee verschillende intensiteitsgraden oplichten om het achterliggende verkeer op een noodstop attent te maken. Bij de zescilindermodellen is een actieve besturing optioneel verkrijgbaar en breidt BMW het pallet remfuncties uit. Zo bereiden de schijven zich voor op een remactie als de bestuurder abrupt de gas lost, kunnen de schijven watervrij gemaakt worden en verhindert het systeem achteruitbollen op een helling.