Volkswagen verbeterde de torsiewaarden. De laatste generatie doet het qua stijfheid ruim de helft beter dan z’n voorganger en dat is leuk omdat het kon zonder het gewicht te verhogen. Het aandeel staal met een hoge of ultrahoge treksterkte steeg dan ook tot 79%. De gezonde structuur wordt aangevuld met een ruime voorraad veiligheidsvoorzieningen van zowel het actieve als het passieve type. De collectie airbags omvat steeds gefaseerde frontale exemplaren en zijdelingse airbags voor de inzittenden vooraan en gordijnairbags. Achteraan zijn zij-airbags optioneel in combinatie met gordelspanners. De voorste zitplaatsen beschikken ook telkens over actieve hoofdsteunen om de gevolgen van een whiplash te beperken. Kinderzitjes kunnen op de zijdelingse zitplaatsen achteraan vastgemaakt worden dankzij de ISOFIX-voorbereiding.
De elektronica houdt een oogje in het zeil onder de vorm van een ABS-systeem met elektronische remkrachtverdeler en remdrukassistentie bij een noodstop. Een antispinsysteem tempert te enthousiaste wielreacties en de stabiliteitscontrole waakt over de rijlijn.