Het gros van de onderstelcomponenten is afhankelijk van de Golf. Daaraan heeft de Passat de McPherson voorophanging met onderliggende driehoeken en de multilink achtertrein met vier armen per wiel aan te danken. Ook de relatief korte wielbasis is daar een gevolg van. Mede door die grote overhangen had VW geen andere keuze dan te kiezen voor een wat stuggere afstelling. Die is merkbaar efficiënter dan voorheen, zonder dat je kan zeggen dat het model heden de voornaamste concurrenten naar de kroon steekt. Onder de kap zit een 1.9TDI dieselmotor. Het gekende, oude, blok met pompinjectoren dat 105pk (bij 4.000t/min) en 250Nm (bij 1.900t/min) levert en dus z’n meerdere moet herkennen in modernere diesels die òf krachtiger zijn, òf hun vermogen uit een kleinere longinhoud puren. De 1.9TDI heeft nochtans eigenschappen die voor zich spreken. Zo is hij merkbaar minder gevoelig voor koppelreacties in het stuurwiel dan de 136pk sterke 2.0TDI, houdt de voortrein zichzelf kraniger en zijn de reacties op het gaspedaal logischerwijs minder brutaal. Spijtig dat de diesel het stellen moet met een vijfbak. Dankzij het misschien wat achterhaalde maar niet onaardige koppel van 250Nm haal je een top van 185km/u. De sprint naar 100km/u neemt daarentegen 12,4 tellen in beslag. Voor het verbruik moet je de krachtiger 2.0TDI niet links laten liggen; de 1.9 slikt gemiddeld 5,9 liter, de 2.0 6,1 liter maar omdat je verplicht bent op regelmatige basis alle registers open te trekken mag je tevreden zijn als de boordcomputer naar 100km 6,5l aangeeft.
Het weggedrag vaart wel bij de eigenschappen van de break. De dikke kont verzwaart de achtertrein in de bochten, waardoor het immer nog onvoorwaardelijk onderstuurde karakter van de Passat pas later tot uiting komt. Door het plaatsaanbod solliciteert de Variant naar de positie van kilometervreter, of dat nu voor gezinsdoeleinden of uit professionele noodzaak is. Helaas strooit het brutale karakter van de krachtbron roet in het eten. De decibelproductie en de trillingen wegen op de vermoeidheid en maken –wellicht nog erger- duidelijk dat VW de laatste dieseltrein aan het missen is. De Passat onaangenaam noemen gaat te ver… poneren dat concurrenten vaak beter doen zijn we aan onze integriteit verplicht.