De afwerking is als vanouds zeer degelijk. Enkel een slecht verlijmde dashboardsierlijst vormt een smet op het anders kraakwitte blazoen. We waren geneigd dat af te doen als exemplarisch, maar inmiddels zijn vier Passats de redactie gepasseerd met telkens dezelfde –weliswaar detaillistische- imperfectie. Het zitmeubilair verrast met comfortabele soepele kussens en voldoende geprofileerde steunvlakken. De steun ter hoogte van de onderrug wordt een beetje verwaarloosd, maar je moet al (te) lang achter het stuur zitten eer je dat gewaar wordt. De rijhouding is naar perfectie aan te passen. Het stuur is ruim instelbaar over beide assen (hoogte en diepte) en hetzelfde geldt voor de bestuurderszetel.
Weinige eigenaars van de vorige Variant-generatie kloegen over het plaatsaanbod. Je kon in de hoekige structuur dan ook ten minste 495l en maximaal 1.600l kwijt. De belaadbaarheid is nu nog groter; 513l meteen achter de klep, en 603l als ook de uitsparing van 90l voor het reservewiel benut wordt. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar. Dan beloopt het laadvolume 1.731l en vanaf de Comfortline is de rugleuning van de passagierszetel vooraan neerklapbaar. Daardoor kan je voorwerpen tot 2,9m lengte laden. Overigens mogen die ook weer wat meer gewicht in de schaal leggen. De Passat verdraagt met 638kg, 43kg meer dan in het vorige model.