De veiligheidsuitrusting is met zes airbags en een centrale die tractiecontrole, ABS, stabiliteitscontrole en een remkrachtverdeler groepeert voorbeeldig. Over de rijeigenschappen hebben we een dubbel gevoel. De Variant gedraagt zich voorspelbaar, er is sprake van ophangingscomfort terwijl er duidelijk aan de snedigheid gewerkt werkt. Toch laat het model zich best typeren als een voorspelbaar vervoermiddel. Het rijplezier heeft te lijden onder de makke prestaties van nu toch écht verouderde 1.9TDI (105pk en 250Nm, 0-100km/u in 12,4sec en een topsnelheid van 185km/u). De decibels worden onvoldoende gehinderd in hun reis naar het passagierscompartiment en hetzelfde geldt voor de trillingen. Ondanks dat alles is de 1.9 homogener dan de 2.0TDI (met 136 of 140pk) omdat koppelreacties in het stuurwiel uitblijven en de voortrein minder gegeseld wordt. Aan de Passat Variant 1.9TDI hangt een prijskaartje van ten minste € 24.370.
Volkswagen Passat Variant 1.9TDI Conclusie
De nieuwste Variant werd net als de berline weer een stukje groter dan z’n voorganger. In de lengte kwam er dik 9 centimeter bij (4,77m), de breedte van 1,82m is 7cm meer dan voorheen. Dat levert winst op voor het interieur dat zowel voor als achteraan een uitstekend plaatsaanbod garandeert. De kofferinhoud groeide ook nog. Achter de ruim openende klep schuilt een laadvolume van 513l. Met de achterbank plat beloopt dat zelfs 1.731l. De koets is tot aan de B-stijl identiek aan de berline. Het lijnenspel verkiest elegantie boven modernisme en hoewel de stijl past binnen het nieuwe familiegezicht dat het Duitse merk zich aanmeet, is de Variant zeer behoudend geproportioneerd. Door gebruik te maken van de gewijzigde bodemplaat van de Golf werden de overhangen zelfs ouderwets groot.