Het merk uit Wolfsburg is groot geworden met de verkoop van compacte, goedkope wagens. Eerst met de Kever, later met de Golf. Maar kleintjes worden groot en die fakkel werd doorgegeven aan de Polo die in zijn laatste uitvoering alweer net zo groot is als de Golf I. De Lupo werd in 1998 onderaan het gamma geïntroduceerd maar een prijsbreker is dat nooit geweest. Een succesnummer ook niet. De vos moet nu zijn wat de wolf nooit was; betaalbaar. De Lupo aflossen doet VW niet; het model blijft -met een weliswaar afgeslankt gamma- nog even bestaan.
Eenvoud siert het aanbod van de Fox. Het Braziliaanse exportproduct is er enkel als driedeurs en met even veel motoren als er versies zijn. De 1.198cc driecilinder met 55pk is te koop vanaf € 8.990, een 1.390cc viercilinder met 75pk moet € 10.460 opbrengen en een 1.4TDI met 70pk wisselt vanaf € 11.550 van eigenaar. Een prijskaartje dat van de bovenvermelde concurrenten enkel de Dacia niet naar de kroon steekt en zelfs perfect vergelijkbaar is met een Chevrolet Kalos, Daihatsu Cuore, Hyundai Atos… VW haalt die prijs onder meer door op de uitrusting te beknibbelen. Een rijkelijk uitgerust exemplaar zoals het testvoertuig komt met de 1.2 ook al op € 11.178. Dan heb je extra betaald voor de rode koetswerkkleur, mechanische airco, bumpers en spiegelhuizen in koetswerkkleur, een comfort-module met onder meer centrale vergrendeling en elektrisch bediende ramen en spiegels en 14-duims lichtmetalen velgen. Een gelijkaardig uitgeruste Polo kost € 12.000.