Het West-Europese vasteland wordt de jongste tijd overspoeld door een golf nieuwe budgetvriendelijke auto’s van Europese constructeurs. Het doel is duidelijk; aandeel veroveren of veilig stellen in het weerom groeiende segment van de stadsmussen. De strategie is minder eenduidig… Toyota-PSA doet het met een hoogtechnologische supermini, Renault mikt op een Roemeens exportproduct en VW stuurt ons een Braziliaanse gezant. Die Fox blijkt zeer goed doordacht. Vooreerst is het model bovengemiddeld hoog. De beperkte interieurruimte wordt daardoor beter benut. Zowel voor- als achteraan is het plaatsaanbod perfect acceptabel en dan nog beschik je over een kofferinhoud van minstens 260l. Een verschuifbare en neerklapbare achterbank is zelfs standaard. Toegegeven, Volkswagen beknibbelde op de basisuitrusting omwille van de prijs, maar de Fox is wél goedkoop zonder dat je het eraan ziet. Zo is het interieur rijkelijk voorzien van bergvakken en volledig aangekleed.
De veiligheidsuitrusting is met ABS, Isofix bevestigingspunten en twee airbags gemiddeld. De 1.2l met 55pk heeft de handen vol met de koets van de Fox zonder evenwel veel adem tekort te komen. Acceleraties (0-100km/u in 17,5sec) vereisen alleen wat geduld. De motor is dankzij een extra balansas zowel stil als opvallend trillingsvrij voor een driecilinder. Het weggedrag weet ons ook te bekoren. Niet alles voelt even modern aan, maar de Fox is niettemin snedig en gewillig. Wie in de optielijst gaat grasduinen ziet het prijskaartje al snel richting Polo evolueren. Wie zich weet te bedwingen heeft vanaf € 8.990 verrassend veel auto voor zijn centen.