Peugeot 307CC 2.0HDi Rijgedrag

Peugeot 307CC 2.0HDi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Het is ons nooit duidelijk geweest waarop Peugeot zijn 307 cc ‘gehandicapt’ de wereld instuurde, vooral omdat het merk als bouwer van dieselmotoren toch wel een reputatie heeft en de ‘gewone’ 307 massaal met zelfontbranders van de band rolt… Maar goed, dat is nu gelukkig verleden tijd. De 2.0 HDI is een moderne dieselmotor met partikelfilter, die pas na 180.000 km dient vervangen te worden. De krachtbron, die PSA samen met Ford ontwikkelde, levert 136 pk en 320 Nm max. koppel bij 2000 tr/min, een waarde die dankzij de ‘overboost’-functie kortstondig tot 340 Nm kan op-klimmen. De motor draait verrassend stil en verraadt op het gehoor zijn soort niet… Hij reageert bijzonder soepel op het gaspedaal - toch zeker in de eerste 4 versnellingen - en draait ook gewillig in de toeren, al is daar niet altijd voordeel uit te halen. Zoals bij zoveel moderne wagens, koos Peugeot ook voor een elektrische stuurbekrachtiging bij de 307 cc. Het is gelukkig een prettig en communicatief stuur geworden.

De 307 cc houdt van kronkels en neemt die net zo graag met een flinke vaart dan rustig cruisend. Wij werden aangenaam verrast door zijn stabiele gedrag en dat onder alle omstandigheden (vb. spooroverweg, dwarsnaden…). Zelfs kasseiwegen in erbarmelijke toestand, brachten hem niet uit zijn goede doen en dat ervoeren we al anders, met auto’s die de helft meer tot vlot het dubbele kosten. Dat maakt deze Peugeot 307 cc Sport 2.0 HDI nog lang geen sportwagen - dat is ondanks het woord ‘Sport’ in de typeaanduiding ook niet zijn roeping - maar belet de eigenaar (of eigena-res) niet er flink wat rijplezier uit te halen.

Dat rijplezier kan eventueel gefnuikt worden door stomme details als de onderkant van het dashboard dat diep is doorgetrokken - wat we bij nieuwe wagens wel vaker vaststellen - zodat we soms de bekleding of het scharnierpunt van het rempedaal aantipten in plaats van het eigenlijke drukvlak. Best hinderlijk. Ook ergerlijk is de kans om tijdens het rijden de bovenkant van de schakelaar voor de ruitbediening te raken … Hierdoor creëert men ongewenst een tochtspleet van enkele centimeters bij gesloten dak… Hoewel een gemiddeld testverbruik van 6,8 l / 100 km best correct is, beperkt de te kleine tank (50 l) het rijbereik tot een realistische 700 à 730 km.

Geef commentaar
comments by Disqus