De 307 cc houdt van kronkels en neemt die net zo graag met een flinke vaart dan rustig cruisend. Wij werden aangenaam verrast door zijn stabiele gedrag en dat onder alle omstandigheden (vb. spooroverweg, dwarsnaden…). Zelfs kasseiwegen in erbarmelijke toestand, brachten hem niet uit zijn goede doen en dat ervoeren we al anders, met auto’s die de helft meer tot vlot het dubbele kosten. Dat maakt deze Peugeot 307 cc Sport 2.0 HDI nog lang geen sportwagen - dat is ondanks het woord ‘Sport’ in de typeaanduiding ook niet zijn roeping - maar belet de eigenaar (of eigena-res) niet er flink wat rijplezier uit te halen.
Dat rijplezier kan eventueel gefnuikt worden door stomme details als de onderkant van het dashboard dat diep is doorgetrokken - wat we bij nieuwe wagens wel vaker vaststellen - zodat we soms de bekleding of het scharnierpunt van het rempedaal aantipten in plaats van het eigenlijke drukvlak. Best hinderlijk. Ook ergerlijk is de kans om tijdens het rijden de bovenkant van de schakelaar voor de ruitbediening te raken … Hierdoor creëert men ongewenst een tochtspleet van enkele centimeters bij gesloten dak… Hoewel een gemiddeld testverbruik van 6,8 l / 100 km best correct is, beperkt de te kleine tank (50 l) het rijbereik tot een realistische 700 à 730 km.