Maar goed, wie een ‘coupé/cabrio’ als deze 307 cc koopt, wil moeiteloos het dak eraf kunnen gooien bij het minste zonnestraaltje en liefst nog sneller een solide beschutting zoeken bij het eerste regenspatje. Wensen die de Peugeot 307 cc perfect in ver-vulling laat gaan, want met 1 enkele knop start de hele metamorfose, die na minder dan een halve minuut - 25 s om precies te zijn - is afgelopen. Achter de knop voor het dak zit nog een gelijkaardig exemplaar om alle 4 de zijruiten simultaan te bedienen, zodat bij echt mooi weer niet alleen het dak kan verdwijnen, maar de beschutting zelfs beperkt kan blijven tot de voorruit.
Eén van de voordelen van een stalen vouwdak is dat men een volwaardige en ver-warmde achterruit meekrijgt. Bij de 307 cc is ook het reservewiel een volwaardig exemplaar en rust onder de koffervloer. Die koffer verwelkomt 350 l bagage als coupé, maar is met 204 l verzadigd als de wagen gaat zonnebaden. Er is kofferverlichting en de trapeziumvormige vloer meet 100 cm breed tegen de achterbank en 83 cm tegen de achterlichtblokken, met een minimale laadhoogte van 30 cm (onder het beschermnet) zodat toch al een meer dan behoorlijke reiskoffer meekan. Zoals voor elke cabrio adviseren we een specifieke kofferset op te sporen of ze zelf samen te stellen, om de beschikbare liters optimaal te benutten. Het windnet, dat als een onmisbaar accessoire geldt onder cabrioliefhebbers, blijft een optie en bleek een vrij onstabiele constructie: het was tijdens onze kennismaking vaak het enige element dat stoorgeluiden produceerde in de 307 cc…