Peugeot 307CC 2.0HDi Exterieur

Peugeot 307CC 2.0HDi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Peugeot bedacht zijn 307 cc dit jaar naar aanleiding van de al genoemde facelift met de agressief ogende en diep getrokken ‘haaienmuil’, zoals we die al kennen van de 407. De spits toelopende heldere koplampblokken en de chroom omrande mistlich-ten, moeten het beeld in vooraanzicht wat verzachten. Op de flanken van ons testexemplaar ontdekten we verwarmde en vanzelfsprekend ook elektrisch regelbare buitenspiegels, die een goed zicht naar achter verzekerden. De zijruiten zijn raamloos - erg elegant als men open rijdt - en dat gaf bij onze test-wagen geen enkel probleem met het keurig sluiten. De ‘Sport’-uitvoering zoals we die een week de onze mochten noemen, rijdt door het leven op 205/50 rubbers en specifieke 17" velgen. Een 307 cc begint mooi, maar eindigt minder esthetisch met een te dikke kont… vanwege het stalen dak, dat zich helemaal onder de kofferklep moet kunnen verstoppen. Zelfs de fraai ogende actuele achterlichtblokken kunnen niet verhelpen aan het opgeblazen achteraanzicht.

Maar goed, wie een ‘coupé/cabrio’ als deze 307 cc koopt, wil moeiteloos het dak eraf kunnen gooien bij het minste zonnestraaltje en liefst nog sneller een solide beschutting zoeken bij het eerste regenspatje. Wensen die de Peugeot 307 cc perfect in ver-vulling laat gaan, want met 1 enkele knop start de hele metamorfose, die na minder dan een halve minuut - 25 s om precies te zijn - is afgelopen. Achter de knop voor het dak zit nog een gelijkaardig exemplaar om alle 4 de zijruiten simultaan te bedienen, zodat bij echt mooi weer niet alleen het dak kan verdwijnen, maar de beschutting zelfs beperkt kan blijven tot de voorruit.

Eén van de voordelen van een stalen vouwdak is dat men een volwaardige en ver-warmde achterruit meekrijgt. Bij de 307 cc is ook het reservewiel een volwaardig exemplaar en rust onder de koffervloer. Die koffer verwelkomt 350 l bagage als coupé, maar is met 204 l verzadigd als de wagen gaat zonnebaden. Er is kofferverlichting en de trapeziumvormige vloer meet 100 cm breed tegen de achterbank en 83 cm tegen de achterlichtblokken, met een minimale laadhoogte van 30 cm (onder het beschermnet) zodat toch al een meer dan behoorlijke reiskoffer meekan. Zoals voor elke cabrio adviseren we een specifieke kofferset op te sporen of ze zelf samen te stellen, om de beschikbare liters optimaal te benutten. Het windnet, dat als een onmisbaar accessoire geldt onder cabrioliefhebbers, blijft een optie en bleek een vrij onstabiele constructie: het was tijdens onze kennismaking vaak het enige element dat stoorgeluiden produceerde in de 307 cc…

Geef commentaar
comments by Disqus