Toyota Aygo 1.0 Conclusie

Toyota Aygo 1.0
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De Toyota Aygo is de Japanse vrucht uit het huwelijk van de massaconstructeur met de PSA-groep. Uit dezelfde samenwerking werden ook de technisch identieke Citroën C1 en Peugeot 107 geboren. Elk van de merken legt in het uiterlijk eigen accenten, maar Toyota ging daarin het verst. Daardoor is de Aygo niet alleen de meest onderscheidende -niet te verwarren met meest karaktervolle-, maar ook de kleinste telg uit het aanbod. Bij een gelijkaardige hoogte en breedte van 1,61m en 1,47m is de Toyota slechts 3,40m lang; 3cm minder dan de anderen.

Het kostenbesparende ontwerp vereist een aantal kleinere toegevingen van z’n koper. Toch valt het op dat het interieur ondanks het rijkelijk aanwezige metaal degelijk oogt en is het plaatsaanbod ruim zat is voor twee volwassenen en even veel kinderen (tot maximaal 1,75m). Het ontbreken van een echt handschoenvakje en vooral de piepkleine (130l) en ontoegankelijke koffer zijn betreurenswaardige gevolgen van de besparingswoede. Te meer omdat enkele concurrenten tonen dat het ook anders kan.

De enthousiaste 1.0l driepitter onder de kap van onze Aygo (topsnelheid: 157km/u / sprint: 14,2 tellen / verbruiksgemiddelde 4,6l/100km) kan het goed vinden met de optionele gerobotiseerde versnellingsbak, zolang een gezapig tempo gehanteerd wordt. Wie het onderste uit de kan wil, kiest best voor de manuele modus. Te koop vanaf € 8.990.

Geef commentaar
comments by Disqus