BMW wist de al zeer stijve structuur van de 3-reeks nog een kwart steviger te maken. De ingenieurs hebben zich ook toegespitst op het intelligenter maken van bestaande systemen. Zo maken de remschijven zich watervrij en bereiden ze zich voor op een remstoot als de bestuurder abrupt gas lost. Spijtig genoeg zijn die functies beperkt tot de zescilindermodellen. De gefaseerde remlichten, die bij een noodstop feller oplichten, zijn wel standaard. De tractie- en stabiliteitscontrole, immer aanwezig, hoort tot de meest discrete systemen op de markt. Voorheen al leek de elektronica een nakend gripverlies te detecteren en in alle zachtheid te voorkomen, en dat is nu nog beter. Zelden of nooit krijg je het gevoel dat je in je rijplezier beknot wordt. Wie de achterwielaandrijver wil inzetten voor het betere gooi- en smijtwerk kan twee instellingen met een telkens grotere tolerantie selecteren. De elektronica volledig uitschakelen is er niet meer bij.
Als geen van de actieve systemen in staat blijkt een ongeluk te voorkomen, weet de bestuurder zich omringt door een plofkussencollectie van zes stuks. Twee frontale en laterale exemplaren vooraan en gordijnairbags. Zijdelingse airbags achteraan kunnen tegen een meerprijs ingebouwd worden. Voortaan heeft elke inzittende op de achterbank recht op een driepuntsgordel. Het centrale exemplaar heeft het nooit tot de vorige generatie geschopt.