Mercedes-Benz doet al langer verwoede pogingen om een jonger publiek aan te spreken. Dat lukt met wisselend succes, maar van deze CLS durven we te beweren dat het een schot in de roos is. Zijn vernieuwend design is gewoon een feit, wat niet wil zeggen dat zijn esthetiek door iedereen zal gesmaakt worden. Het elegant getekende koetswerk heeft ook enkele nadelige invloeden op het comfort, zodat wie een reislimousine voor vier volwassenen zoekt toch best tweemaal nadenkt.
Over de 320 CDI in deze koets moet men niet twijfelen: het is een uitstekende combinatie. En dan zijn er de prijzen, als naar gewoonlijk niet van de poes bij Mercedes-Benz en flink aangedikt met een pakket opties, waarvan men weet dat ze er gewoon bij moeten om de wagen later goed te kunnen doorverkopen aan occasiejagers. Een CLS kost gemiddeld 10.000 euro meer dan een E-Klasse, maar voor een nieuwe S-Klasse moet men nog eens 20.000 euro meer ophoesten. Als 'jong' kaderlid (van lichaam of van geest) zal men het toch goed moeten kunnen verkopen aan zijn werkgever.