De korte driedeurs wordt aangedreven door een verbeterde 1.6l benzinemotor. Momenteel is er een één versie, die van huis uit reeds voorzien is van automatische airco, en voor € 19.999 in de catalogus staat. De vijfdeurs is zwaarder en krijgt dan ook een 2.0l benzinemotor. Het model is er behalve in een handgeschakelde versie die € 22.199 kost, ook met een automaat vanaf € 23.599. Beide modellen worden op het Brusselse autosalon ook gelanceerd met een 129pk sterke Renault-diesel. Die is met een inhoud van 1.9l fiscaal voordeliger dan de tweeliter PSA-krachtbron uit de vorige generatie terwijl hij met 129pk en 300Nm toch meer kracht heeft dan die laatste.Uit de beknopte optielijst werd voor onze test-driedeurs enkel de metaalkleur (€ 370) geplukt.
Suzuki Grand Vitara 1.6 Inleiding
De Vitara zag het levenslicht in 1988, in een tijd dat het begrip SUV nog onbekend was en een 4x4 gelijk stond aan het ruwere werk. Maar de Vitara heeft al zeer snel succes gehad bij mensen die het vrijetijdsimago van zo’n kleine terreinvreter hoger inschatten dat de effectieve mogelijkheden om het asfalt te verlaten. Suzuki heeft steeds een schare aanhangers behouden die het om de volwassen terreineigenschappen te doen was, maar zoals dat gaat bij populaire modellen, is het aandeel ervan in de totale oplage beperkt. Na 18 jaar is de Vitara dan ook geëvolueerd van rudimentair naar beschaafd en toegankelijk. De derde generatie is rijper geworden als SUV, maar Suzuki claimt dat hij z’n 4x4-look ook nog echt waarmaakt.