Het is een gegeven dat de drie- en vijfdeurversies van terreinwagens (en aanleunende modellen) in afmetingen sterk differentiëren. De Vitara is hierop nog nooit een uitzondering geweest. De driedeurs die we aan de tand voelen is dan ook 4m lang, terwijl de vijfdeurs bijna een halve meter meer meet. De breedte van 1,81m en de hoogte van 1,69m zijn wel gelijk. Dat de Vitara almaar meer flirt met SUV-kenmerken mag ook blijken uit de hogere aaibaarheidsfactor van de koets. Stoere accenten als een dikke B-stijl (die het zicht rondom behoorlijk belemmert), het hoekige lijnenspel en de aanwezigheid van een reservewiel op de kofferklep, kunnen dat slechts ten dele verhullen. Dakrails zijn standaard, net als de ‘trendy’ achterlichten met zilverkleurige achtergrond. Bij de driedeurs moet je je tevreden stellen met zwarte deurklinken en een afdekplaat voor het reservewiel. Deurhendels in koetswerkkleur en een reservewielkoffer horen tot de privileges van de vijfdeurs. Mistlichten zijn in de optielijst helemaal niet te vinden.
Omwille van de hoge torsiekrachten die onderstel en koetswerk bij al dan niet halfbakken terreinwagens moeten kunnen verwerken, zijn de koetswerkpanelen vaak met een iets hogere tolerantie samengepast, maar de Vitara maakt duidelijk dat ook die oefening meer en meer onder controle is. De bumperschilden sluiten naadloos aan en ook de portiernaden zijn fijner dan voorheen.