Suzuki schuift met de Grand Vitara duidelijk naar het segment van de ‘zachtere’ SUVs. Dat is te merken aan de architectuur met zelfdragend platform, de permanente vierwielaandrijving, de onafhankelijke ophanging rondom en niet in het minst aan het uiterlijk met verhoogde aaibaarheidsfactor. Op het uitzicht na resulteren die eigenschappen in verassend goede rijeigenschappen. De Vitara stuurt snedig en etaleert een zeer evenwichtig en prettig weggedrag. De driedeurs moet echter een terreinreductie en blokkeerbare middensper ontberen en geeft er daardoor op terrein zeer snel de brui aan. Spijtig. De 1.6l benzinekrachtbron zal terecht weinig op de bestelbon prijken. De viercilinder heeft met 106pk en 145Nm te weinig in huis om de kleine 4x4 vlot voort te bewegen, maakt daarom veel lawaai en vraagt een flinke slok benzine. De nieuwe 129pk diesel wordt ongetwijfeld een pak beter.
Het interieur ging er een zevenmijlssprong op vooruit. Het dasbhoard is degelijk, ergonomisch doordacht en visueel aantrekkelijk. Het plaatsaanbod en de zithouding vooraan zijn uitstekend. Anderzijds blijft de achterbank krap. De Vitara driedeurs is er vanaf € 19.999. De vijfdeursversie kost € 2.200 meer, maar is een halve meter langer, krijgt ten minste een 2.0l benzine onder de kap en wordt op een reductiebak getrakteerd.