Achteraan is de compacte middenklasser nog nooit een ruimtewonder geweest. De concurrentie sprokkelt ook bij elke nieuwe generatiewissel meer centimeters die vooral de achterbank ten goede komen. De Impreza hinkt achterop. Wie het begrepen heeft op gadgets en een rijke uitrusting is ook aan het verkeerde adres. De Impreza is met elektrisch bediende ruiten en spiegels, centrale vergrendeling, twee bekerhouders, een (overigens moeilijk instelbare) radio en een automatische airco maar nipt ‘correct’ uitgerust. Toeters en bellen vallen ook uit de optielijst niet te plukken. Daarin staan enkel een weinig aan te raden viertrapsautomaat en metaalkleur. Echt enerveren doet de koffer. De kofferklep laat zich enkel openen met een hendel van binnenuit of door de sleutel in het slot te steken (er is niet eens een hendel aan de buitenzijde). De kofferklep binnenin heeft geen bekleding, wat goedkoop oogt maar verder geen gevolgen heeft. Het gebrek aan moduleerbaarheid steekt wel; doorladen kan enkel via een skiluik. De inhoud bedraagt 401l.
Subaru Impreza 2.0R Interieur
Zo veel als de Impreza aan de buitenzijde wijzigde, zo weinig werd er aan de binnenzijde aangepast sinds z’n debuut in 2000. Toen loofden we het model voor z’n heldere ergonomie, de materialen en de degelijke afwerking. Dat laatste blijft onverkort van kracht; geen kraakjes of piepjes en een heel solide indruk, maar de tijd staat niet stil. De materiaalkeuze vraagt stilaan wat meer en de layout van dashboard en middenconsole oogt behalve inspiratieloos, voortaan ook wat oubollig. Ergonomisch is en blijft de Impreza evenwel een plezier. Geen moeilijke of eigenaardig opgestelde knopjes, een heldere lay-out en makkelijke functies. Er valt geen letter op aan te merken. Het zitmeubilair erft deze 2.0R uit de basisversie. Enkel de bekleding werd opgefrist. Die zetels leveren een uitstekende steun in de onderrug die langere ritten dan ook onvermoeid doorstaat. De zijdelingse profielkussens pogen de bestuurder tijdens sportieve intermezzo’s op hun plaats te houden, maar toch staat meer zijdelingse steun op het verlanglijstje. Subaru herzag wel de lay-out van het instrumentarium, maar de omschrijving helder, overzichtelijk en goed afleesbaar blijft onverkort van toepassing.