De Impreza verscheen destijds ten tonele als een wat inspiratieloze Japanner die in de door kenners fel gesmaakte, brutale GT-uitvoering door allerlei koetswerkaddenda ook een welgemeende ‘in-your-face’-attitude aankweekte. Uitgestalde brute kracht, zeg maar. Bij deze laatste generatie, die in 2000 debuteerde, gooide Subaru het over een andere boeg. De Impreza werd aaibaar, sympathiek… en viel bepaald niet in de smaak bij de adepten van het merk. Subaru stuurde het model prompt naar de plastisch chirurg. Intussen heeft het model meer neuscorrecties ondergaan dan Michael Jackson. Het knutselwerk dat het model met de kikkerogen verving viel immers ook weinig in de smaak.
Nu lijkt het merk op het juiste spoor te zitten. Over deze neus zijn de opinies nagenoeg unaniem. En om naadloos aan te sluiten wordt ook de motorkap anders geperst. Wie nog meer uiterlijke aanpassingen zoekt, vindt die enkel achteraan in de zo trendy maar bij ondertekende nog steeds niet in de smaak vallende achterlichtblokken met zilverkleurige achtergrond. We sluiten het hoofdstuk met de afmetingen; de lengte bedraagt 4,46m, het model is 1,74m breed en 1,44m hoog. De wielbasis meet 2,52m.