Een dwarsbalk net achter het scharnierpunt van de achterbankrugleuningen – die we zelf hinderlijk vonden – moet voorkomen dat de bagage bij een noodstop in de passagiersruimte kan doordringen. Op onze testwagen zaten rondom schijfremmen – 260 mm voor en 240 mm achter - een uitrustingskenmerk dat gekoppeld zit aan de krachtigste benzine- en dieselmotoren. Bij het krachtig intrappen van het rempedaal, worden de alarmknipperlichten in werking gesteld, met de bedoeling het achteropkomende verkeer tijdig te waarschuwen en aldus een kettingbotsing te vermijden. Een niet onbelangrijk detail is de bochtenverlichting die Renault hier aanbiedt. Het is een eenvoudig systeem, dat gebruik maakt van een extra lamp met reflector in het lichtblok, die 40° kan draaien en zo het licht in de bocht verspreidt. In de praktijk toont dit systeem zich uiterst efficiënt. Xenonlichten kunnen ook en kosten Bij Renault een relatief bescheiden 600 €. Op onze testwagen zat het optionele ‘Reispack’ (400 €) wat staat voor ruitenwissers met regensensor, lichtsensor voor het activeren van de koplampen en een automatische bandendrukcontrole.
Renault Clio III 1.5dCi Veiligheid
Renault maakt een erezaak van de NCAP-scores en kondigt met terechte trots aan dat de Clio III als achtste model uit het gamma de fel begeerde 5 sterren heeft binnengereden. Bovendien scoorde hij 4 sterren op het vlak van de kinderbescherming. Standaard vinden we ABS (Bosch 8.0), een remkrachtverdeler en remhulpsysteem terug. Eveneens standaard is een antislipsysteem (ASR), onderstuurcontrole (CSV) en een ingrijpen op het motorkoppel bij terugschakelen. De onderstuurcontrole verlaagt het motorkoppel en gebruikt het remsysteem om twee of vier wielen af te remmen, zodat de wagen weer normaal door de bocht kan gestuurd worden. ESP staat nog voor de meeste uitvoeringen echter nog in de optielijst. De gevraagde meerprijs van 600 € is alleszins correct. Een Clio III telt minimaal vier airbags – 2 adaptieve frontale en 2 zijdelingse - maar dat kan voor sommige versies oplopen tot acht! Het gaat dan om aanvullende gordijnairbags en airbags die het onder de gordel doorschuiven vermijden (enkel op 3-deusr). Vooraan zijn er pyrotechnische gordelspanners. Het rempedaal kan wegklappen bij een aanrijding. Een aluminiumband in de flanken zorgt voor een verdeling van de krachten bij zijdelingse aanrijdingen en completeert de klassieke veiligheidsmaatregelen.