Zoals we dat tegenwoordig wel vaker meemaken, worden de ‘kleintjes’ in het autolandschap almaar groter, waardoor ze wel eens in het vaarwater komen van hun hiërarchisch een stapje hoger geplaatste familietelgen. De Clio III zoekt op het gebied van (interieur)afmetingen zichtbaar aansluiting bij de Mégane, al blijft hij op een centimeter na net binnen de 4 m lengtemaat. Hij schuwt evenmin een vergelijking met de VW Golf III en dat was lange tijd de referentiemaat voor een hogere autoklasse.
Renault stelt zijn Clio III voor als 3- en 5-deurs, leverbaar in 5 ‘sferen’ en 7 uitrustingsniveaus… een aanbod waar niemand nog wijs uit raakt, tenzij dan voor wat de ‘Initiale’-versie betreft, die zowat alles insluit wat men kan dromen. De Clio III moet zich bewijzen tegenover een heel breed concurrentieveld, waarin o.a. Ford Fiesta, een verouderde Opel Corsa, de ondanks zijn ‘eindecarrière’-status nog steeds populaire Peugeot 206, de Skoda Fabia/VW Polo en de Toyota Yaris aantreden. Binnenkort komt de nieuwe, grotere Peugeot 207 op de proppen en dan hebben we het nog niet eens gehad over het offensief van de Koreanen! De goedkoopste Renault Clio – de ‘Générique met 1.2 16V Eco motor – kan je hebben voor 11.400,00 EUR (incl. BTW), terwijl de Initiale 1.5 dCi zowat de kroon zet met 21.000 EUR.